Donderdag 5 juli 2018 ‘Basisschoolkinderen ontdekken het programmeren door Het geheim van Zwolle’
Een 11-jarig jongetje dat zijn klasgenootjes lesgeeft in programmeren met het programma Scratch.
Voor Arie Koning, Projectleider Toptechniek in Bedrijf bij het Deltion College in Zwolle, tekent dit voorbeeld het succes van het programmeerevent Het geheim van Zwolle.
Bundeling van krachten
Om het project van de grond te tillen, zocht het Deltion College contact met VodafoneZiggo, Hogeschool Windesheim en Stadkamer Zwolle. Samen bundelden ze de krachten. “VodafoneZiggo bouwde de virtuele stad Zwolle en kreeg culturele en onderwijskundige input vanuit de andere partijen.” Het evenement liet kinderen én hun leerkrachten zien hoe leuk programmeren is, maar ook hoe je nieuwe technieken kan toepassen binnen een bestaand vak. “In dit geval leerden ze spelenderwijs over de geschiedenis van Zwolle, maar ondertussen brachten we ze ook digitale vaardigheden bij die belangrijk zijn voor hun toekomst.”
Verdubbeling van aantal deelnemers
Na afloop kregen alle leerlingen een USB-stick mee naar huis, zodat ze zelf thuis verder konden oefenen met Scratch. Het 11-jarige jochie absorbeerde zoveel kennis en had zoveel plezier, dat hij nu zijn klasgenootjes lesgeeft. “Zijn klas doet komend jaar weer mee. Net als 512 andere leerlingen. Voor die bijna verdubbeling van het aantal deelnemers staat dan in oktober het thema Animal Kingdom (Het Dierenrijk) centraal. Zo koppelen we nu de lessen biologie en natuur aan techniek. Zoals we dat met Het geheim van Zwolle deden met het vak geschiedenis. Op die manier snijdt het mes voor basisscholen aan meerdere kanten.”
Digitale tools
Vanuit de basisscholen ontvangt Koning steeds meer signalen dat leerkrachten zoeken naar manieren om kinderen kennis te laten maken met digitale tools. “Basisscholen vinden het belangrijk dat kinderen niet alleen online consumeren, maar ook juist online leren te produceren. Zelf iets maken geeft namelijk enorm veel voldoening voor leerlingen.”
Promotie door Techniekpact Zwolle
Met dit initiatief zet het Deltion College techniek in het basisonderwijs volop in de belangstelling. “We willen kinderen voorbereiden op de nieuwe digitale wereld. Op het zogenaamde Computational thinking, waarbij het gaat om creatief na te denken over het inzetten van digitale tools om een probleem op te lossen.” Techniekpact juicht dit fraaie staaltje samenwerkingstechniek van harte toe.